Verhalen

Vluchtelingen aan de slag als vrijwilligers

Marit Leeuwenburg is trainee bij het Jong Present-traject van Stichting Present en vrijwilliger bij VluchtelingenWerk. Zij gaf op 31 januari een enthousiasmerende presentatie voor statushouders bij VluchtelingenWerk over vrijwilligerswerk in Barendrecht. Daar waren veel deelnemers van Stichting Nieuw Thuis Rotterdam (SNTR). Deze statushouders volgen de zogenaamde Z-route om in te burgeren in Nederland. Binnen deze leerroute leren zij zo veel mogelijk Nederlands op hun eigen niveau en doen activiteiten en vrijwilligerswerk om mee te doen in de maatschappij. Dankzij de presentatie van Marit hebben al 23 enthousiastelingen zich opgegeven voor vrijwilligerswerk in Barendrecht, want zij willen heel graag in hun eigen woonplaats hun netwerk uitbreiden. Het team van participatie-coaches van SNTR wil zich met andere nieuwe vrijwilligers gaan inzetten op de Veranderdag op 23 maart om nog meer kennis te maken met het werk van Present.

Marit gaf deze presentatie in het kader van haar Maatschappelijke Diensttijd. Zij doet dit jaar ervaring op bij verschillende organisaties om zich voor te bereiden op haar toekomst. Marit werkte voor dit project samen met Anne Kooiman van VluchtelingenWerk en SNTR-participatie-coach Annemarie Schaapveld. Bij de presentatie waren ook twee klantmanagers Inburgering van de gemeente Barendrecht aanwezig: Vanessa Bommel en Esmee Pols.