Verhalen

Vluchtelingen maken kennis met Barendrecht

Zestig statushouders en hun buddy’s namen zaterdag aan een wandeling door het buitengebied van Barendrecht. De deelnemers en vrijwilligers verzamelden zich in de schaduw bij het Trefpunt. Daar werden ze ontvangen door medewerkers van VluchtelingenWerk en vrijwilligers van Stichting Present voor een presentatie over Wereldvluchtelingendag. Present probeert, samen met Vluchtelingenwerk, twee keer per jaar een activiteit voor nieuwkomers te organiseren in het kader van het project Goede Buur. De bedoeling is dat de vluchtelingen kennis maken met elkaar en met Barendrecht.

Allerlei maatschappelijke organisaties ondersteunden Present om het uitje mogelijk te maken. Zo waren er voor het vervoer busjes beschikbaar gesteld door BVV en de Zorgnijverij. Stichting PiPa had voor de deelnemende kinderen na afloop een voetbal.

Na een uitleg in het Nederlands, Turks en Arabisch ging iedereen naar de parkeerplaats bij de Carnisse Grienden. Daar waren gidsen en vertalers voor wandelingen met toelichting in het Engels, Turks en Arabisch. Ze kregen onder meer uitleg over het nut van de dijken en de werking van het gemaal. Voor de kinderen was er een leuke en educatieve speurtocht.

Tot slot genoten alle gasten in Carnisse Haven aan de Noordersingel van een gezellig pannenkoekenbuffet.