Tiende kinderkamer klaar

27 mei 2023

Mooie eigen kamer, kind en mama blij

De samenwerking tussen Kansrijk Groningen en Stichting Present maakt binnenkort voor de tiende keer een deelnemer blij met een kinderkamer. Vanwege het succes willen Marloes de Bie en Babette Versloot nu meer partners gaan betrekken bij het project Kinderkamer.

In 2022 was Stichting Present het goede doel van BAZES, een groep studenten van verschillende verenigingen, die jaarlijks geld inzamelt voor een maatschappelijk relevant vraagstuk. De acties van de studenten brachten in 2022 14.000 euro op. Algemeen coördinator van Present Groningen Babette Versloot vertelt enthousiast wat er daarna gedaan is. ‘Van dat geld geven we onder andere gezinnen die meedoen aan Kansrijk Groningen een bedrag waarmee zij een kinderkamer kunnen inrichten of opknappen. Soms gaat het om een babykamer met een wiegje en baby-spullen. Een andere keer is het een tienerkamer waar het kind aan een bureautje rustig huiswerk kan maken.’ Deelnemers mogen zelf kiezen waar ze het geld aan willen uitgeven.

Gebruiksklaar

Projectleider Kansrijk Groningen Marloes de Bie is ook enthousiast over de samenwerking. ‘Het mooie is dat Present niet alleen geld geeft, maar ook kan regelen dat vrijwilligers helpen met verven, behangen of kastjes in elkaar zetten. Ze maken het echt gebruiksklaar. Dat is natuurlijk super. De blije gezichten van de moeders en vooral van de kinderen die zelf mooie spulletjes mogen uitkiezen zijn niet eens in geld uit te drukken. Geweldig dat we nu op weg zijn naar de tiende kinderkamer!’

Versloot en De Bie vinden allebei dat deze aanpak een duurzaam vervolg mag krijgen. Babette Versloot: ‘We gaan op zoek naar bedrijven en organisaties die dit project financieel willen steunen. Iedereen weet dat verf, behang en meubels gewoon duur zijn. Wanneer groothandels en bedrijven financieel willen bijdragen, zorgen Present en Kansrijk Groningen ervoor dat het bij de mensen terecht komt die dat het hardste nodig hebben.’ De Bie vult aan: ‘Wanneer we bedrijven aan onze aanpak kunnen binden, hebben we een hele mooie keten in het project Kinderkamer.’ Ze besluit: ‘Tien kinderkamers is al een prachtig resultaat. De komende tijd willen we nog veel meer kinderen blij maken.’ Doneren kan via Steun ons met een donatie – Groningen (stichtingpresent.nl) en klik op Kinderkamer.

Vrijwilligers van Present Groningen komen bij veel mensen over de vloer. Daar gaan ze voor een dag of dagdeel aan de slag. Opruimen, schoonmaken, schilderen of gewoon een bakje koffie en een luisterend oor. Present Groningen is een zelfstandige stichting met een lokaal team en een eigen bestuur.