Oekraïners helpen Groningers…

21 juli 2023

Present kreeg een uitzonderlijk gezelschap vrijwilligers deze zomer: jonge Youth For Christ vrijwilligers van de YFC dagcentra in Oekraïne die een week hun thuisland verlieten voor een Present ervaring! Waarom niet gewoon vakantie vieren? Ze voelden dat een leervakantie beter zou zijn: om een ander land te zien, even uit de oorlog te zijn, nieuwe mensen te ontmoeten en te leren hoe we hier in Nederland leven en werken en vrijwilligerswerk organiseren voor hulpbehoevende mensen.

Deze jongeren hebben bij Youth for Christ naast hun schooltijd als vrijwilliger in Oekraïne elke dag de zorg voor opvang van 900 families met voedselhulp en gezinsondersteuning vanuit hun dagcentra.

Het was een week vol met vrijwillige hulp bij mensen aan huis: tuinen zijn opgeknapt, spullen zijn verhuisd en muurtjes gewit bij hulpbehoevende Groningers thuis. Een kinderprogramma in het Nescio hotel in Haren voor de Oekraïense gemeenschap was ook geweldig, net als de sportactiviteiten georganiseerd vanuit Missionair Centrum Het Pand! Een bezoekje aan Lauwersoog, de Zeehondencrèche, de Martinikerk en het Forum mocht natuurlijk niet ontbreken! Met dank aan Livingstone voor het begeleiden van de jeugd, Missionair centrum Het Pand voor het logeren, Sociale Brigade, het Groenhuis, Werken met Zorg, WIJ Groningen en Terwille voor de prettige samenwerking op alle projecten, en met dank aan alle medewerkers en vrijwilligers van deze organisaties en ook van Stichting Present Groningen die dit mogelijk hebben gemaakt!