Verhalen

Groningen geeft warmte

Het project Groningen Geeft Warmte start met een pilot op 24 september in de Indische Buurt.

Wat houdt het project in? In oude, slecht geïsoleerde sociale huurwoningen voeren vrijwilligers een aantal isolatieklussen uit, zoals radiatorfolie en tochtstrips plaatsen en gloeilampen vervangen door zuinige LED-lampen. Deze vrijwilligers kunnen zich bij ons aanmelden. Energiecoöperatie Grunneger Power en wooncorporatie Lefier begeleiden de vrijwilligers tijdens de klussen en de gemeente Groningen stelt kosteloos een ‘klusbus’ ter beschikking, inclusief alle isolatiematerialen.

Initiatiefnemer Jan Waanders van buurtcentrum het Pand maakt zich zorgen over de prijsstijgingen op de energiemarkt en wat dat betekent voor de minima. Hij heeft samen met enkele Groningse kerken en Stichting Present het project Groningen Geeft Warmte bedacht. En de gemeente Groningen, Lefier en Grunneger Power hebben het project omarmt.

Op vrijdag 16 september stond Groningen Geeft Warmte met een koffiekraam in één van de straten in de Indische Buurt. Bewoners kregen informatie en konden zich opgeven. Op 24 september vond de klusdag plaats en gingen de eerste vrijwilligers aan de slag.

Wegen het succes willen we later dit najaar ook in andere wijken aan de slag, en daar zoeken we vrijwilligers voor.

Zoals altijd bij Presentprojecten gaat het niet alleen om het klussen zelf, het gaat ook om maken van de verbinding, samen met de bewoners een kopje koffie drinken en een praatje maken. Heb je interesse om als vrijwilliger mee te werken aan Groningen Geeft Warmte? Meld je dan aan als flexvrijwilliger bij Present en geef bij werkzaamheden dan in ieder geval Groningen Geeft Warmte op.

Aanmeldformulier flexvrijwilliger.

Er stond ook een mooi artikel over het project in het Dagblad van het Noorden, die kan je hier lezen.