Dit is Present

Keten van Hoop

Maatschappelijke stichtingen werken samen

Een samenwerkingsverband om meer mensen beter te ondersteunen, dat is Keten van Hoop. Stichting Utrecht op Orde, Serve The City en Present Utrecht hebben eind 2022 de handen ineen geslagen. Met de ambitie om de samenwerking op lokaal niveau te optimaliseren zodat het bestaande aanbod elkaar aanvult en versterkt.

In Utrecht staat de samenwerking rondom de papier cafés centraal. Dit is onderdeel van het 2 jarige programma van het Oranje Fonds ‘Samen Sterker Tegen Armoede’. Hierbij richten wij ons op het uitbreiden en verbeteren van de papiercafés in Utrecht. Om zo meer mensen in armoede of met schulden beter te helpen.

Meedenken en vrijwilligers inzetten

We denken mee over de obstakels binnen het concept en over de inzet van vrijwilligers via Present bij de papiercafés. Door bijvoorbeeld een post-sorteer-dag te coördineren. Verder kijken we naar mogelijkheden waarop de organisaties binnen Keten Van Hoop elkaar kunnen aanvullen en versterken. Zo sturen we o.a. passende hulpvragen naar elkaar door en versterken we elkaars netwerk.

We merken nu al dat de samenwerking vruchtbaar is, doordat de lijntjes korter zijn. Vanuit Keten Van Hoop gesproken hopen we ook anderen aan te moedigen om soms ook buiten je eigen organisatie te kijken naar de kansen die daar liggen. Want zo kunnen we allemaal meer en beter van betekenis zijn.