Zet je in via Present

Samen Groen - Sociaal Tuinieren

Vergroen de tuinen van je buren met je buren

Met Sociaal Tuinieren zorgen we voor verbinding tussen buren én zorgen we voor meer groen in de wijk.  Door het opknappen, duurzaam beplanten en regelmatig bijhouden van verwaarloosde tuinen door lokale vrijwilligers bij buren die dat zelf echt niet kunnen.

In Utrecht doen we dit in de wijken Lunetten, Zuilen en Rivieren- Dichterswijk in samenwerking met de lokale buurthuizen en de burennetwerken. In 2021 en in april 2022 en oktober 2022 hebben we hier diverse tuindagen georganiseerd.

Hoe ziet zo'n dag eruit?

We willen altijd een feestelijke dag maken van het sociaal tuinieren. Present Utrecht zorgt ervoor dat er tuinen worden uitgekozen waar werk nodig is en waar de bewoners zelf geen mogelijkheid hebben om de tuin zelf op te knappen. Via sponsors krijgen we plantjes zodat we de tuin echt groener kunnen maken. Als vrijwilliger help je praktisch door stenen uit de grond te halen en daarvoor planten in de plaats neer te zetten. Tussendoor gaan we ook gezellig samen lunchen (die wordt verzorgt) want het gaat ook echt om het verbinden met de mensen in jouw wijk. We hebben elkaar namelijk nodig, en nu kan je meehelpen gewoon vlakbij huis!

Wil jij een melding krijgen wanneer er weer een Sociaal Tuinieren dag is in jouw wijk?

Stuur dan een mailtje met je contactgegevens en de wijk waar je woont naar joelle.van.westrene@presentutrecht.nl.

Sociaal tuinieren is een project wat door plekken in heel Nederland wordt uitgevoerd. Meer informatie vind je op https://sociaaltuinieren.nl/ .