Interview Bertie – Groepenbegeleider

12 september 2022

Bertie is al 6 jaar groepenbegeleider bij Present Utrecht.

Hoe vind je het om groepenbegeleider te zijn?

Ik doe dit al zo lang is omdat ik zie hoe blij je iemand achterlaat waarvan de tuin is opgeknapt, de kamer is gesaust, de zooi is opgeruimd. Dat je echt een verschil maakt in de ellende van iemand. Dat is wel het allerbelangrijkste.

Wat is je rol als groepenbegeleider?

Wanneer er een project is dan doe ik allereerst een locatiebezoek. Het liefst samen met de begeleider van de hulpvrager. Dan kijk je wat er precies gedaan moet worden en welke materialen er nodig zijn. Wat moet Present meenemen en wat heeft de hulpvrager zelf of wat kan ze lenen van naasten.

Het zijn heel vaak projecten waarin iets verwaarloosd is. Dus klussen als opknappen van de tuin, muren verven of opruimen en schoonmaken bij mensen die daar helemaal geen overzicht meer voor hebben.

Als de vrijwilligers zijn geweest, dan is er een basis gelegd waardoor de normale hulpverlener weer ergens op kan bouwen. De vaste hulpverlener hoeft dan geen grote schoonmaak meer te houden maar hoeft het alleen nog maar meer bij te houden. Soms is er een vervolgklus nodig om die basis echt goed te krijgen.

Welk verhaal is je bijgebleven van afgelopen jaar?

Wat ik wel een schrijnend verhaal vond was een project bij een man.

Deze man belande op den duur in een rolstoel maar hij woonde in een flat op driehoog zonder lift. Hij kon daardoor dus nooit meer naar beneden waardoor hij uiteindelijk wel drie of vier jaar bijna alleen maar in zijn kamer heeft vertoefd.
Uiteindelijk (na al die jaren) heeft hij gelukkig een huis gevonden met een lift.

De vrijwilligers vanuit Present hebben toen geholpen om het nieuwe huis op te knappen.

Je staat er gewoon niet bij stil dat er zulke situaties zijn in Utrecht. Door Present Utrecht worden wel echt ogen geopend voor hele andere leefsituaties.

Wat is het belang van een groepenbegeleider?

Mensen vinden het vaak ook heel spannend. Hulpontvangers zijn mentaal en fysiek vaak hulpbehoevend. En als daar dan opeens vijf mensen in je huis staan. Natuurlijk vinden ze de hulp fijn (en heel belangrijk). Maar dat kan wel ongemakkelijk voelen.

De groepenbegeleider is er voor om deze spanning wat uit de lucht te halen. Omdat de groepenbegeleider er al eerder is geweest (bij het projectbezoek) heeft de hulpontvanger al een bekend gezicht.

Daarnaast bereid je de vrijwilligers voor, want ook voor hen kan het soms spannend zijn. Ze weten niet wat ze aantreffen.

Als groepenbegeleider hoef je er niet de hele tijd bij te zijn maar het is wel belangrijk dat je er als groepenbegeleider er aan het begin bij bent. Het liefst praat je de vrijwilligers voordat je naar binnen gaat al even bij zodat je kan uitleggen wat iedereen moet doen en wat er verwacht wordt.

Door deze uitgebreide communicatie zorg je ervoor dat iedereen met een goed gevoel weer afscheid neemt (het moment waar je ook weer bij bent).

Soms zijn er vrijwilligers die aan het begin een beetje lopen te dralen. Maar wanneer je alles goed duidelijk hebt gemaakt, dan ontstaat er uiteindelijk een fijne ontmoeting, dan drinken ze bijvoorbeeld samen koffie en thee. Want buiten dat het fijn is dat er een goede praktische hulp is namelijk vooral die ontmoeting en verbinding het belangrijkst.

Als groepenbegeleider begeleid je een heel mooi proces. Die vrijwilligers zijn ontzettend belangrijk. Je wilt dat de hele ervaring en ontmoeting goed loopt. Een goede begeleiding is dus essentieel. De hulpontvangers hebben vaak geen of een klein netwerk en die vrijwilligers kunnen ontzettend veel toevoegen en bijdragen. Present bestaat dankzij onze vrijwilligers.

Wil jij nou ook zo’n mooi proces begeleiden? We kunnen altijd wel nieuwe groepenbegeleiders gebruiken. Voor meer informatie volg deze link