Verhalen

Vluchtelingen IJsselhallen, samenwerkingsverband Present met Diaconaal Platform op verzoek van het COA

“Ik was vreemdeling en jullie hebben me opgenomen.”

Met deze tekst uit Matteüs 25 komen de Zwolse kerken in actie voor de 400 vluchtelingen uit Syrië, Eritrea en Somalië die het COA tussen 1 oktober en 31 december 2014 opvangt in de IJsselhallen.

Stichting Present Zwolle en het Diaconaal Platform gaan op verzoek van het COA het aanbod van de kerken voor de vluchtelingen in de IJsselhallen in kaart brengen, zodat dit voor het COA inzichtelijk wordt, dit omdat er op dit moment nog geen vrijwilligerscoördinator is.

Verder staan we de groepen met raad en daad bij. Zo organiseerden we op 2 oktober een informatiebijeenkomst met veel geïnteresseerden in de Opstandingskerk. Hartverwarmend om te zien hoeveel mensen klaar willen staan voor de vluchtelingen! Wethouder Ed Anker lichtte de route rondom het besluit van de IJsselhallen toe en Stichting Gave (www.gave.nl) gaf voorlichting over de vluchtelingen zelf en hoe we hen kunnen benaderen en er voor hen kunnen zijn op gelijkwaardig niveau. De vraag van het COA aan de kerken is sociale activiteiten te organiseren buiten de IJsselhallen waarbij er mogelijkheid is tot veel persoonlijk contact. Het advies is om activiteiten te organiseren op vaste tijden in de week, zo als een sportmiddag of -avond, mensen meenemen Zwolle in voor een rondleiding maar vooral voor les in Nederlandse gebruiken en gewoonten etc.

Via de site van het Diaconaal Platform Zwolle en via onze eigen site kun je het actuele aanbod van kerken en achtergrondinformatie en wat wel en niet kan lezen.

Elsje Goudzwaard – Stichting Present Zwolle (tel. 038-4608570 / 06-54900742)
Wim van Ree – Diaconaal Platform Zwolle (tel. 038-4217596 / 06-10186422).

email: consulent@diaconiezwolle.nl