Vrijwilligers, een welkome aanvulling

Als professional in zorg en welzijn heb je een hart voor je cliënten en wil je veel voor hen betekenen. Helaas word je vaak beperkt door tijd en budget. Ondersteuning door een groep vrijwilligers zou een welkome aanvulling kunnen zijn. Present biedt die vrijwillige hulp aan.

Vrijwilligers zetten zich in voor Zwollenaren die hulp goed kunnen gebruiken omdat ze bijvoorbeeld te maken hebben met weinig financiën, een ontoereikend sociaal netwerk of problemen met de gezondheid.

Stichting Present Zwolle werkt bij al haar Projecten, Trajecten en hulp aan Statushouders samen met organisaties in zorg, welzijn en wonen. Als hulpverlener kun je melding maken van situaties waarbij hulp van vrijwilligers gewenst is.

Hoe kunnen vrijwilligers jouw cliënt helpen?

Een praktische klus
Bij een Praktische Klus komen er een aantal vrijwilligers de handen uit de mouwen steken bij jouw cliënt. Bijvoorbeeld bij een verhuizing, het opknappen van een verwilderde tuin, of het sauzen of behangen van woonkamer. Jouw cliënt zorgt voor het benodigde materiaal, de vrijwilligers bieden tijd, hart en handen (en ze nemen vaak het nodige gereedschap mee).

Een sociale activiteit
Tijdens een sociale activiteit ondernemen vrijwilligers een activiteit met mensen in een zorg-instelling of mensen die begeleid worden door een hulpverleningsinstantie en die graag iets leuks ondernemen. Bijvoorbeeld door te wandelen, sporten, koken, bakken, creatieve activiteiten etc.

Buurten met Boodschappen
Bij Buurten met Boodschappen ondersteunen vrijwilligers jouw cliënt door een jaar lang maandelijks een boodschappen pakket op maat te geven. Wanneer de boodschappen worden gebracht wordt er een kopje koffie/ thee gedronken.

Buurten met Feestjes
Bij Buurten met Feestjes geven vrijwilligers een cadeau pakket aan jouw cliënt zodat je cliënt kan vieren wat er te vieren valt. Bijvoorbeeld een verjaardag, geboorte, jubileum of leuk uitje in de vakantie

Buurten bij een Zorginstelling
Bij Buurten bij een Zorginstelling verbindt een groep vrijwilligers gedurende een bepaalde periode  zich aan een zorginstelling. Ze ondernemen sociale en praktische activiteiten zoals samen    wandelen, spelletjes spelen, onderhouden van tuintjes, etc.

Nieuwe Zwollenaren - Statushouders
Stichting Present heeft een hecht netwerk van honderden vrijwilligers die hart hebben voor Nieuwe Zwollenaren. Op allerlei manieren zetten zij zich actief in voor deze doelgroep. Bijvoorbeeld via Taalgroep Klets & Koek of door (taal)maatje te worden. Maar ook door te helpen bij allerlei praktische hulpvragen. Voor meer informatie zie: www.kletsenkoekzwolle.nl.

Zomerpakketten
Op vakantie, ijsjes eten, van de glijbaan in het zwembad, de zomerperiode is een geweldige tijd. Maar wat als je daar (even) geen geld voor hebt? De zomervakantie kan dan lang duren en om de zomer net wat zonniger te maken, is er de zomerpakkettenactie van Present. Lees er hier alles over.

Een ander idee?
Past jouw hulpvraag niet bij één van bovenstaande mogelijkheden of heb je een idee waar je met ons over wilt sparren? We denken graag met je mee!
Present Zwolle bestaat 20 jaar en we hebben daardoor veel expertise en een groot netwerk van vrijwilligers, maatschappelijke organisaties, bedrijven, kerken en scholen. We verbinden graag mensen aan elkaar om zo samen Zwolle een stukje mooier te maken.

Meer weten?

Benieuwd wat vrijwilligers via Present Zwolle voor jouw cliënt kunnen betekenen? Lees er hier meer over onze werkwijze en hier over wat we van jou verwachten.