Verhalen

Vrijwilligers maken opvang asielzoekers IJsselhallen tot onverwacht succes!

Op donderdag 22 januari j.l. vond de evaluatieavond van de vrijwillige inzet  in de maanden oktober – december 2014 voor de vluchtelingen in de IJsselhallen plaats. Deze avond was georganiseerd door Present Zwolle en het Diaconaal Platform, die vertegenwoordigers van het COA en diverse vrijwilligers hadden uitgenodigd.

Al snel werd deze avond duidelijk dat de vrijwilligers erg positief terugkijken op de ervaringen. Hannek Buurman, een van de organisatoren van de activiteiten van de Lutherse Kerk deelde dat ze de contacten hartverwarmend hebben gevonden en dat de vluchtelingen ook zo aardig en attent waren. Een andere vrijwilliger bracht de hartelijke groeten over van een van de vluchtelingen die nu in Budel verblijft en waar nog steeds contact mee is. Deze verhalen sluiten aan bij wat we bij Present al eerder hoorden en hebben gedeeld, de vrijwilligers hebben voor hun inzet heel veel teruggekregen, het was zeker een win-win situatie.

De vertegenwoordiger van het COA, Martin Wieringa, liet weten dat de opvang van asielzoekers in de IJsselhallen een onverwacht succes was. Ze vragen zich nog steeds af hoe dat kan. Het feit dat het veelal Syriërs waren en dat het veel mooi weer was, en dat het ging over een afgebakende periode heeft zeker meegeholpen, maar het aanbod van activiteiten buiten de IJsselhallen (sporten, spelletjes, Nederlandse les, stadswandelingen, een bezoek aan de Fundatie, koffie-ochtenden met vliegeren, schilderles, een kampvuuravond, wilgen knotten etc. etc.) door de vele, vele vrijwilligers heeft zeker het doorslaggevende verschil gemaakt.

Het COA gaf ook aan dat ze door deze ervaring anders zijn gaan aankijken tegen vrijwilligerswerk. De vrijwilligers zijn op het verzoek van Present en het Diaconaal Platform na gaan denken over wat hun aanbod kon zijn. Wat hadden zij te bieden en op welk moment? Daar kwamen de leukste ideeën uit naar voren. Het COA zou bijvoorbeeld zelf nooit zijn gekomen op ‘stadswandelingen’, terwijl de mensen die de vluchtelingen hebben rondgeleid gewoon deden wat ze leuk vonden. En ze regelden er een bak koffie en een orsolino bij Van Orsouw bij….

Dat deze aanbodgerichte methode heel goed werkt, daar weten we bij Present natuurlijk alles van. De conclusie van de avond was dat deze werkwijze zeker voor uitbreiding in Nederland vatbaar was. Zowel het COA als Present zullen dit landelijk bekend gaan maken bij andere vestigingen.

Voorlopig komt er in Zwolle overigens geen AZC, maar wanneer dat wel het geval is: het COA bewaart zeker de map met al het vrijwilligersaanbod van Zwolle en ze weten ons dus te vinden.